Zemplén Rally – Tragédiák és Diadalok Erdőhorváti Legendás Pályáin
Az Erdőhorváti és Óhuta közötti gyorsasági szakasz a Zemplén Rally részeként már az 1970-es évek végétől a magyar rally ikonikus helyszínévé vált, de a diadalok és kihívások mellett több tragikus esemény is kapcsolódik ehhez a szakaszhoz. Különösen az 1979-es és 1986-os balesetek sokkolták a rally világát és a magyar közönséget, s ezek a tragédiák nemcsak a sportágban, hanem a közösség emlékezetében is mély nyomot hagytak.
Az első évek – Az autósport hőskora és a pálya kihívásai
Az első zempléni gyorsasági szakaszokat az 1970-es évek második felében alakították ki Erdőhorváti külterületein. Ezek a szakaszok a természetes táj adottságait kihasználva különleges kihívást jelentettek: a meredek emelkedők, kanyarok és bukkanók kombinációja minden évben vonzotta a versenyzőket és a nézőket egyaránt. Az egyik legismertebb versenyző, Ferjáncz Attila, gyakran versenyzett ezeken a szakaszokon. Az általa vezetett Renault 5 Turbó hamarosan a magyar autósport szimbólumává vált, hiszen Ferjáncz számos győzelmet aratott vele. A rajongók számára különleges élményt jelentett, hogy láthatták a pályaikon versenyzés közben, és Ferjáncz eredményei nagyban hozzájárultak Erdőhorváti hírnevéhez.
1979 – Egy súlyos baleset emléke
Az 1979. május 05-én 23 óra 24 perckor a Nyírségi Rally során az Erdőhorváti és Óhuta közötti északai gyorsasági szakaszon a korai magyar autósport egyik legsúlyosabb balesete következett be. Fehér István, a dömsödi Dovit ASC csapatának pilótája, 1200-as Ladájával körülbelül 170 km/h sebességgel haladt a célegyenesben, amikor váratlanul egy álló Wartburg gépkocsiba ütközött, amelyben időmérő sportbírók tartózkodtak. A járműben tartózkodók közül a 26 éves Borka Zoltán, nyíregyházi röntgentechnikus, a helyszínen életét vesztette, míg a 17 éves Kovács Lajos László, egy nyíregyházi tanuló, a kórházba szállítás közben hunyt el. Az esetnél megsérült Borka Zoltánnét és Fekete Istvánt a mentők kórházba szállították, de szerencsésen túlélték az ütközést. Az esetről szóló hírek országszerte felkavarták az autósport közösségét.
Fehér később így emlékezett vissza a pillanatra: „Az egyenesben haladtam, és azt hittem, minden rendben van. De egyetlen másodperc alatt történt a baj. Tudtam, hogy mindent megpróbáltam, de a sebesség kiszámíthatatlan erő.” A Tolna Megyei Népújság beszámolója szerint „az éjszakai gyorsasági szakasz a pokollá változott.” A balesetet követően a szervezők szigorú biztonsági előírásokat vezettek be, és az ilyen súlyos tragédiák megelőzésére további óvintézkedéseket tettek.
1986 – A Porán Rally tragédiája és Ferjáncz híres Renault 5 Turbójának története
1986 október 18-án, a 6. Porán Rally hatodik futamán Németh "Pempő" László vette át Ferjáncz egykori Renault 5 Turbóját, amely addigra már ikonikus autóvá vált a magyar rally történetében. Az autó Ferjáncz irányítása alatt sokak szemében szinte „életre kelt,” és Németh is tisztelettel tekintett arra a lehetőségre, hogy ebben a legendás járműben versenyezhet. Azonban az Óhuta-Erdőhorváti gyorsasági szakasz során, a bukkanókkal és szűk ívekkel tarkított pályán a történelem drámai fordulatot vett.
Németh körülbelül 200 km/h sebességgel érkezett egy bukkanóhoz, ahol az autó elveszítette irányíthatóságát. "Gondoltam, ezt ilyen tempónál nem lehet élve megúszni!" - mondta utóbb Pempő. Az autó először orral érkezett vissza az aszfaltra, majd 42 métert repült, végül nekicsapódott egy telefonoszlopnak, amelyet kidöntött. A jármű az árokba borulva állt meg, miközben két, szabálytalanul ott tartózkodó gyermeket is elsodort. A hatéves Varga Péter az autó alá került és a helyszínen életét vesztette, míg a 9 éves miskolci Kovács Péter életveszélyes sérülésekkel került kórházba. Németh, akit feszítővassal szabadítottak ki a roncsok közül, később elmondta: „A levegőben már tudtam, hogy itt nagy baj lesz. Egykor Ferjáncz is sokat repült ezzel az autóval, de ilyen sebességnél a dolgok kiszámíthatatlanná válnak.”
A Déli Hírlap szerint „a gyorsasági szakaszt azonnal lezárták, és a verseny rövid szünet után folytatódott.” A tragédia nagy nyilvánosságot kapott, és széles körű vitát váltott ki a rallybiztonságról. A balesetet követő vizsgálat alapján Némethet vétlennek találták. Németh így fogalmazott: „Hát, ez borzasztóan megviselt, és valószínűleg örökre nyomot hagy bennem. Azóta gondolatban tízezerszer végigmentem azon a pályán, de nem tudom, hol hibáztam.”
Németh az összetört Renault 5 Turbó mellett a baleset után.
1987-ben, az utolsó „B” csoportos szezon végén, Németh úgy döntött, hogy visszavonul, lezárva autósport-pályafutását. „Úgy döntött, hogy abbahagyja, és az év végén visszavonult,” idézték őt barátai, akik megjegyezték, hogy a kapcsolat megmaradt közöttük. Németh „Pempő” Lászlót sajnálatos módon korán érte a halál: 2004 júniusában, mindössze 53 évesen hunyt el, barátai és a versenytársak mély gyászában, akik nem felejtették el a Zemplén Rally és a magyar autósport világának emblematikus alakját.
Az 1990-es évek szünete és Erdőhorváti központi szerepe a rally számára
A 1990-es években, a korábbi balesetek és biztonsági aggályok hatására, a szervezők véglegesen megszüntették az Erdőhorvátit érintő gyorsasági szakaszokat. Ez a döntés lehetőséget adott arra, hogy újragondolják a pálya biztonsági követelményeit, valamint a nézői és résztvevői védelem fontosságát. Bár a pálya maga megszűnt, Erdőhorváti központi szerepe megmaradt a rally világában. A falun keresztül vezet ugyanis számos mai gyorsasági szakasz megközelítése, mint például a Fony és Óhuta közötti szakaszok. A versenyzők Erdőhorvátin keresztül érkeznek vagy távoznak ezekről a részekről, így a település ma is megkerülhetetlen.
A versenyek a 2000-es évek közepétől Nyíregyháza Rally és Zemplén Rally néven tértek vissza a környékre, kiemelt figyelmet fordítva a biztonsági intézkedésekre. Az új előírások között szigorúan kijelölt nézői zónákat alakítottak ki, és lezárt területeket hoztak létre a közönség számára, így biztosítva a nézők és a résztvevők védelmét. Erdőhorváti ugyan már nem helyszíne a gyorsasági szakaszoknak, de stratégiai fontossága a Zemplén Rally számára továbbra is fennáll, mivel a versenyzők számára átjárót biztosít a különböző pályák között.
A közösség és az autósport szenvedélye
Erdőhorváti lakói számára a rally iránti lelkesedés sosem szűnt meg, és a faluban évről évre összegyűlnek a versenyek idején. A helyiek számára különleges élményt jelent, amikor a versenyzők átutaznak a falun, megállva rövid pihenőkre vagy technikai szünetekre. A település közössége a pálya megszűnése után is támogató közegként áll a rally mellett, és minden évben a Zemplén Rally fontos részévé válik azáltal, hogy a versenyzőknek és rajongóknak találkozási pontot biztosít.
Emlékezés és jövő
Az erdőhorváti pálya dicsőséges és tragikus pillanatai egyaránt formálták a Zemplén Rally történetét. Erdőhorváti nemcsak helyszínként, hanem szimbolikus központként is a rally örökség része maradt, hiszen a közösség, az autósport iránti elkötelezettség és a biztonsági fejlődés biztosítja, hogy Erdőhorváti neve örökre összekapcsolódik a magyar autósport történetével.